Niet alleen de voorrijder, maar ook de achterrijder of slotrijder heeft een belangrijke rol als je met een groep op pad gaat. Aflevering drie over rijden in groepen.
In de twee vorige afleveringen ging het vooral over de rol van de voorrijder. Deze man of vrouw is natuurlijk niet altijd in staat om de groep voortdurend in de gaten te houden, en al helemaal niet als wegen minder overzicht bieden. Denk aan wegen met veel bochten, bijvoorbeeld.
Zien wat er gebeurt
Als achterrijder zie je wƩl wat er in de groep gebeurt. Daarbij is het heel fijn als je direct contact met de voorrijder hebt. Ligt het tempo te hoog en zie je dat mensen sneller moeten rijden dan ze aankunnen om de club bij te houden, dan vraag je de voorrijder om een beetje te dimmen. En als er iemand pech krijgt, een bocht mist of een auto raakt, kan je ook dat direct aan de voorrijder doorgeven en valt de groep niet verder uit elkaar dan nodig is.
Intercom als hulpmiddel
Om te voorkomen dat de afstand tussen voor- en achterrijder op een slecht moment groter is dan je intercom aankan, is het zeker bij grotere groepen beter om een internetprotocol te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aanĀ de al eerder genoemde handige apps, zoals Helmchat: onbeperkt bereik, gratis en effectief,Ā optimaal voor groepen van maximaal 15 deelnemers, maar ook bruikbaar voor grotere groepen).
Ook de achterrijder initieert
Als achterrijder kun je ook degene zijn die een inhaalactie inzet. Doet een voorrijder dat, dan is de kans groot dat de rest van de groep hem of haar volgt zonder nog op achteropkomend verkeer te letten. Klinkt stom, maar we hebben het vaak genoeg zien gebeuren. Als je als achterrijder ver vooruit kijkt, zie je al ruim van tevoren aankomen dat er ingehaald moet gaan worden. Dan ga je naar links zodra de ruimte er is. De voorrijder heeft daar al op geanticipeerd en gaat ook links rijden. De groep volgt ā en jij houdt de weg voor ze vrij.
Dat deze inhaaltruc alleen op rechte wegen en bij niet al te grote groepen werkt zal duidelijk zijn, maar in die situaties voorkomt hij wel veel kwaaie automobilisten die flink op de rem moeten omdat een paar motorrijders blind achter hun voorganger aanrijden. Om diezelfde reden gaat de voorrijder pas weer naar rechts als de hele groep het ingehaalde voertuig voorbij is. Ook dat kan natuurlijk alleen als de groep niet al te groot is.
De hoeder van de groep
Omdat je als achterrijder vaak wƩl de hele groep overziet, ben je ook de aangewezen persoon om andere rijders feedback te geven en ze te vragen of alles naar wens gaat. Met de nodige ervaring zie je snel genoeg of mensen boven hun macht rijden of gewoon niet lekker aan het rijden zijn, met veel correctiewerk in bochten. Je ziet ook net zo snel of de een niet veel sneller wil dan de ander, of veel later in de ankers en veel eerder op het gas gaat. Heel frustrerend, voor allebei de deelnemers. Heb het erover en kijk eventueel of het mogelijk is om de groep in een langzamere en een snellere groep te verdelen. Kleine, in tempo op elkaar afgestemde groepen zijn voor iedereen prettiger rijden.
Groepsindeling naar tempo
Is er toch sprake van forse tempoverschillen, dan is de grondregel duidelijk: de langzaamste rijders rijden voor in de groep. Alleen op die manier kan de voorrijder het tempo op die rijders afstemmen en zo voorkomen dat mensen meer gas moeten geven dan ze willen. Laat onervaren rijders echter liever niet op de tweede plek rijden. Waarom niet? Die tweede rijder volgt de voorrijder op iets meer dan de gewone afstand, zodat er ruimte is om plotselinge remacties op te vangen. De snelste rijders rijden achterin. Door het harmonicaeffect moet daar altijd het meeste gas gegeven worden, en als de groep wel uit elkaar dreigt te vallen is het fijn als de achterblijvers in staat zijn om snel weer aan te sluiten.
Train jezelf naar een hoger niveau
Wil je meer weten over de rol van de achterrijder, het rijden in een groep of over een ander interessant onderwerp?
Tijdens onzeĀ motortrainingenĀ wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!