Rijden in een groep

Het motorseizoen is weer volop begonnen. Rijden in groepen hoort daar natuurlijk bij. De basisregels voor zo’n groepsrit zijn bij velen bekend, maar we zetten ze toch maar weer ’s onder elkaar.

De belangrijkste tip wordt in de praktijk lang niet altijd ter harte genomen: laat de minst ervaren en langzaamste rijders niet achterin, maar juist voorin rijden. Waarom? Omdat de groep na een bocht of na het oversteken van een kruispunt als een harmonica uit elkaar getrokken wordt. De laatsten moeten daardoor altijd sneller rijden dan de mensen voorin. Die positie laat je dus liefst over aan ervaren, snellere rijders. Bovendien kan de – liefst heel ervaren – voorrijder beter rekening houden met langzamere rijders als ze vlak achter ‘m zitten.

Rijden in een groep.
Maak de groep niet te groot
Moto Maestro Motortrainingen

Een niet te grote groep

Maak de groepen waar je mee rijdt niet te groot. Met zes tot zeven rijders is de groep nog te overzien, maar met het oog op mogelijke overlast adviseren wij echt kleine groepjes van drie of vier rijders. Met groepen van meer dan tien of vijftien rijders wordt het zo goed als onmogelijk om de groep bij elkaar te houden, bijvoorbeeld bij verkeerslichten, inhaalmanoeuvres en oversteekacties. Een uit elkaar vallende groep leidt onherroepelijk tot veel gas erop bij de achterblijvers. En hoe groter de groep is, hoe meer dat gas erop moet.

Baksteenformatie

Ook met zo’n kleinere groep rijd je liefst in een baksteenformatie waar dat veilig kan. De voorrijder rijdt links of rechts van het midden van de rijstrook. Dit afhankelijk van het type weg. De tweede rijder kiest de andere kant van die middenlijn. De derde kiest positie recht achter de voorrijder, de vierde rijdt achter de tweede, enzovoort. Dat betekent dat je als groep compact blijft terwijl je niet te dicht op je voorligger rijdt. Bovendien kunnen ook de achterste rijders ver naar voren kijken en dus eerder reageren op aanflitsende remlichten en andere signalen.

Rijden in een groep.
Baksteenformatie
Moto Maestro Motortrainingen
Bron: Motorcycle Safety Foundation

Nog een paar tips


• Op de snelweg rijdt de voorrijder in principe iets links van het midden. Op N-wegen is het meestal beter om juist iets rechts van dat midden te rijden.
• Laat de baksteenformatie los op bochtige trajecten.
• Zorg dat je altijd zichtbaar bent in de spiegel van de rijder schuin voor je. Doe dat laatste ook als je achter een andere motorrijder aan rijdt, bekend of onbekend. Laat je zien en zorg voor uitzicht.

Inhalen

Voor een veilige inhaalmanoeuvre met een groep ben je aangewezen op een goede voorrijder en een even goede achterrijder.
Die achterrijder moet al van tevoren zien aankomen dat de voorrijder wil gaan inhalen. Hij (of zij, maar dat spreekt voor zich) geeft dan richting aan en wisselt van rijstrook, zodat hij de weg vrij maakt voor de groep. De voorrijder gaat pas weer naar rechts als de hele groep het ingehaalde voertuig voorbij is.

Rijden in een groep.
Inhalen op de motor
Moto Maestro Motortrainingen

Kruispunten

Ook bij het nemen van kruispunten en verkeerslichten zijn goede voor- en achterrijders essentieel. Als ze echt snappen wat ze doen – en alweer, als de groep niet te groot is – blijven er zelden of nooit mensen achter. Maar helemaal te vermijden is dat natuurlijk nooit. Als de ruimte er is, kan de hele groep natuurlijk op de achterblijvers wachten. Lukt dat niet, dan kan de laatste rijder van de groep bij de eerstvolgende afslag wachten, liefst met het voorwiel in de richting van de te nemen weg.

Rijden in een groep.
Wachten op achterblijvers
Moto Maestro Motortrainingen

Stem de groep goed af op elkaar

Als je gaat rijden in een groep, betekent dat natuurlijk dat je je aan elkaar moet aanpassen. Veel toerclubs kiezen ervoor om met kleinere, in rijtempo op elkaar afgestemde groepjes te rijden. Dan hoeven de snelsten nooit te wachten en voelen rustiger rijders zich niet opgejaagd. Ook dat maakt rijden veiliger, zeker als je de afspraak om elkaar niet in te halen respecteert.

Onderweg communiceren

Bij het rijden in een groep zijn goede communicatie en heldere afspraken even belangrijk. Spreek handsignalen af, wissel telefoonnummers uit, zorg dat iedereen weet waar de rit naartoe gaat en maak de route beschikbaar. En wil je met elkaar kunnen praten, denk dan ’s aan een app zoals Helmchat. Speciaal voor groepsritten bedacht en nog gratis ook!

Onderweg communiceren
Moto Maestro Motortrainingen

Train jezelf naar een hoger niveau

Wil je meer weten over het rijden in een groep of over een ander interessant onderwerp?
Tijdens onze motortrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!


Terug naar de index