Motorrijden in de winter

Met onze zachter wordende winters lijkt het aantal ‘doorrijders’ gestaag toe te nemen. Denk je er ook wel  ’s over om je motor in die koelere maanden niet op te bergen? Motorrijden in de winter. Tips!

Rijden in de winter lijkt de laatste paar jaar steeds meer op rijden in de herfst. Belangrijkste verschil is dat de gemiddelde temperatuur natuurlijk lager ligt. Dat betekent dat je banden minder snel opwarmen, en in combinatie met koudere wegen gaat je grip er natuurlijk niet op vooruit. Dat geldt natuurlijk nog sterker als de weg nat is. Rij zo vloeiend mogelijk (bochten, remmen én optrekken). Heb je een motor met verschillende rijmodi, activeer dan de rustigste variant.

Motorrijden in de winter - Sneeuw - Moto Maestro Motortrainingen
Motorrijden in de winter – Spelen in de natte sneeuw

Rijden met sneeuw

Natte sneeuw is een extra risicofactor, maar als je echt kalm aan doet hoeft het niet direct gevaarlijk te zijn. Dat verandert als het écht gaat sneeuwen. Het profiel van een motorband is erop berekend om water af te voeren, geen sneeuw. Er vormt zich dus al snel een spekglad laagje tussen je band en het wegdek. Het beste advies? Stap af. Kun je niet anders dan doorrijden, bijvoorbeeld op een snelweg, hou dan het bandenspoor van de auto’s voor je aan. Zie je een kans om de weg te verlaten, doe dat dan direct. Rij je liefst altijd door, ook in de sneeuw? Koop dan winterbanden. Vraag je wel af of het daar vaak genoeg koud voor is (minder dan een graad of zeven). Die banden zijn niet zo duur, maar ongebruikte banden verouderen ook, nog los van de kosten van bandenwissels of een setje extra velgen.

Nattigheid vergroot de kans op een beslagen vizier


De kans dat sneeuw aan je vizier blijft plakken wordt kleiner als je het met Rain-X behandelt. Kies wel voor de speciaal voor kunststof ontwikkelde variant, Rain-X Plastic. Eén behandeling is goed voor weken plezier. Als we het toch over zicht hebben: kou vergroot de kans op een beslagen vizier. Met een Pinlock of een vergelijkbare lens, die je op het vizier bevestigt, is dat verleden tijd. Brildragers hebben er een probleem bij. Als je zicht vermindert doordat je vizier beslaat of nat wordt (ook bij mist!), klap je het al snel even omhoog. Dan is die bril dus als volgende aan de beurt. Anticondenssprays doen niets tegen regen of mist en je moet ze vaak dagelijks aanbrengen. Veel brildragers hebben goede ervaringen met eendagscontactlenzen. Die beslaan niet en ze worden niet nat. Kost je pakweg dertig euro voor dertig paar. Met ons huidige klimaat doe je daar ook als veelrijder al snel een jaar of langer mee.

Motorrijden en ijzel - Moto Maestro Motortrainingen - Motorrijden in de winter
Ijzel is gevaarlijk / foto: Motor.NL

Ijzel

Enger dan sneeuw is ijzel. Het is niet alleen een stuk gladder, maar het is nagenoeg onzichtbaar. IJzel ontstaat als regen op een weg op vriestemperatuur valt, of als de regen zelf onderkoeld is. Dat laatste gebeurt vaak aan het eind van een vorstperiode. Kijk bij regen in een koude periode vooral op bruggen en bij tunnels uit voor ijzel. Belangrijkste tip: vermijd de weg bij (kans op) sneeuw en gladheid. Hagel is een apart probleem. Er valt niet snel zo veel hagel dat de weg er spekglad van wordt,  maar het is duidelijk dat die bevroren bolletjes je grip niet ten goede komen. Bij een stevige hagelbui ga je liefst zo snel mogelijk aan de kant.

Het gevaar van pekel en strooizout - Moto Maestro Motortrainingen - Motorrijden in de winter
Pas op met pekel en strooizout

Pekel of strooizout

Gladde wegen worden bestreden met strooizout of pekel. Heel effectief, maar het vreet als een dolle in op allerlei metalen onderdelen. Vooral aluminium is er gevoelig voor. Oplossing 1: koop er een ‘pekelfiets’ bij en zet je tweewielige liefde in de wintermaanden op stal. Oplossing 2: beschouw je motor als een gebruiksvoorwerp. Rij gewoon door, maar beperk de schade door hem liefst na elk rit met ruim koud water af te spoelen.

Kleed je extra goed aan bij winterse omstandigheden

Als laatste tip: je reactievermogen neemt bij kou snel af. Zorg voor goede (thermische) onderkleding en investeer in verwarming: naast verwarmde handschoenen en handvatten zijn er verwarmde zadels, onderjassen, sokken en andere accessoires. Zo zit je er in elk geval letterlijk warmpjes bij!

Goede motorkleding in de winter - Moto Maestro Motortrainingen - Motor rijden in de winter
Goede motorkleding is een must, vooral in de winter

Train jezelf naar een hoger niveau

Wil je meer weten over motorrijden in de winter of over een ander interessant onderwerp?
Tijdens onze motortrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!


Terug naar de index