Kijken, zien en waarnemen.

In de afgelopen afleveringen had ik het over allerlei aspecten van het bochten rijden. Van je zithouding en de ideale lijn tot tegensturen en de apex. En daarmee zijn we er nog steeds niet. Ik zei het al eerder: over bochtentechniek kun je blijven schrijven.

In deze aflevering richt ik me op een onderwerp dat al vaker voorbijkwam: kijken. Vrijwel elke beslissing die je tijdens het motorrijden neemt, is gebaseerd op wat er in je omgeving gebeurt.

Ogen.

Het merendeel van die informatie komt via je ogen binnen. Het verloop van een bocht, de snelheid van je tegenligger bij een inhaalactie, rood licht, iemand met een opvallend geel hesje en een radarpistool in de z’n hand, grind op de weg, een voetgangersoversteekplaats…..

Waar je gas geeft en hoeveel, waar je remt en hoe hard, waar je opeens heel beschaafd gaat rijden: je doet het allemaal omdat je ziet wat je ziet.

Feitelijk ga je daarbij nog een stapje verder dan ‘zien’. Vaak wordt onderscheid gemaakt tussen kijken, zien en waarnemen.

Kijken, waarnemen en zien

Kijken en zien.

Met ergens naar kijken wordt dan puur bedoeld dat je je ogen op een bepaalde plek richt. Of die informatie dan ook bij je binnenkomt, is maar de vraag. Je kunt tenslotte prima tv kijken zonder iets te zien, toch? Iets zien betekent dat waar je naar kijkt ook daadwerkelijk tot je doordringt.

Waarnemen.

Waarnemen gaat nog een stap verder: daarbij evalueer je bewust wat je gezien hebt. Op basis van het resultaat van die evaluatie kun je bewuste keuzes maken.

Je kijkt naar de weg. Daar zie je de auto voor je en de tegenligger in de verte. Je neemt hun snelheden en hun onderlinge afstand waar, en op basis van die informatie besluit je welke versnelling je kiest en hoeveel gas je geeft om veilig in te halen. Of niet, natuurlijk.

Perifere blikveld op de motor.
Waarnemen

Gezichtsveld.

Bij dat hele proces is het belangrijk dat je je bewust bent van de beperkingen van je ogen. Waar lang niet iedereen altijd bij stilstaat, is dat je niet alles in je gezichtsveld scherp kunt zien.

Testje? Als je voor de tv zit, strek je je arm uit, je steekt je duim op voor de tv en je focust op je duimnagel. Dan zie je dus niet meer wat er op die tv gebeurt.

Nog eentje? Kijk naar een van de lampen in de onderstaande foto. Focus op deze lamp en blijf er naar kijken. Kun je nu de lamp daarboven of onder nog scherp zien? Grote kans van niet. Deze zit in je perifere gezichtsveld. Je kijkt wel de goede kant op, maar om ze echt waar te nemen moet je ofwel je ogen bewegen ofwel je focus verleggen.

test perifere gezichtsveld
zien en waarnemen

Veranderende situaties.

Onderweg gebeurt natuurlijk precies hetzelfde, met als belangrijk verschil dat de situatie daar voortdurend verandert.

Bij 90 km/u leg je per seconde 25 meter af. Kijk jij net die ene seconde op je GPS en je voorligger trapt op de rem, dan zie je in je perifere gezichtsveld mogelijk nog wel dat er ergens iets roods oplicht, maar de kans is groot dat je daar te laat op reageert. En dat is maar een van de redenen dat je alleen op die GPS moet kijken als de situatie je daar ruim de tijd voor geeft.

Actief jezelf vragen stellen.

Goed motorrijden vraagt om goed kijken. Ik geef mijn leerlingen vaak de opdracht om zichzelf actief vragen te stellen. Wat staan er voor borden langs de weg? Loopt er iemand richting dat zebrapad (VOP)? Liggen er hier putdeksels? Hoe verloopt die bocht, verderop?

Waarnemen in het verkeer

De vraag stellen is hem beantwoorden. Letterlijk. Op het moment dat je al die zaken bewust waarneemt, beschik je over alle informatie die je nodig hebt om te weten of je moet remmen of gas moet geven, en met welke versnelling je straks die bocht in moet.

Vraag – Antwoord spelletje.

Dit vraag-antwoord spelletje speel je ruim voordat je echt in actie moet komen en de bocht aansnijdt. Met die voorbereiding reduceer je de kans dat iets nog aan je aandacht ontsnapt bijna tot nul.

Fijn bijverschijnsel is dat dat een aangename rust in je hoofd geeft, en daarmee alle gelegenheid om je voor te bereiden op je volgende actie.

Cursisten Moto Maestro Motortrainingen Taunus

Je vaardigheden trainen.

Wil je dit veelvuldig oefenen?
Tijdens onze bergtrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!

Terug naar de index

Copyright @ Moto Maestro Motortrainingen