De rol van de voorrijder

In de vorige aflevering las je de basisregels voor het rijden in een groep. In deze aflevering ga ik iets verder op de rol van de voorrijder in. Ook daar is veel meer over te vertellen dan de ruimte hier toelaat. Wordt vervolgd!

Voorrijden is een kunst, als je het goed wil doen. Een slechte voorrijder is na drie bochten en een verkeerslicht de helft van z’n groep al kwijt. Echt, dat gebeurt. Een goede voorrijder loodst de complete groep moeiteloos door groen, haalt in zonder iemand achter te laten en bestuurt de groep bijna alsof het één voertuig is. Ik zei het al. Er is meer over te vertellen dan de ruimte in deze ene aflevering toelaat.

De rol van de voorrijder
Groepsrijden met de motor
Moto Maestro Motortrainingen

Voldoende ervaring

Goede voorrijders zijn eigenlijk altijd ervaren rijders. Mensen die in staat zijn om alles wat er achter ze gebeurt in de gaten te houden zonder zelf in de problemen te komen, en die voor de hele groep vooruit kunnen denken. Alleen als je dat kan, kan je als groep inhalen en als groep een kruispunt oversteken of een T-splitsing pakken. Goede voorrijders hebben het vertrouwen van de groep. Ken je elkaar niet, dan weten ze dat vertrouwen in no-time te kweken. Hoe? Doordat iedereen moeiteloos kan volgen, vooral, en doordat ze laten merken dat ze alles zien en met alle groepsleden rekening houden. 

Informatie delen

Als voorrijder ben je niet alleen tijdens het rijden met je groep bezig, maar ook vooraf. Zorg ervoor dat iedereen weet wat de bestemming is, dat de achterrijder en liefst ook wat groepsleden de route op hun GPS hebben en dat je groepsleden jou kunnen bereiken – en andersom! Mensen die de groep kwijtraken zijn vaak niet de beste verkeersdeelnemers. Ze willen terug naar de groep en dat gaat ten koste van de aandacht voor andere weggebruikers, snelheidslimieten en scherpe bochten. Weten waar ze je weer kunnen vinden brengt veel rust. 

Informatie delen met de groep.
Groepsrijden met de motor
Moto Maestro Motortrainingen

Ken je route

Vanzelfsprekend weet je als voorrijder precies waar de rit naartoe gaat. Bereid je tussenstops voor en bespreek ze met je groep, als dat relevant is. Vraag of er mensen zijn die vaker moeten stoppen, bijvoorbeeld om te tanken of het tegenovergestelde. Zorg ervoor dat je weet met wie je te maken hebt en deel als het even kan je groep zo in dat de snelsten zich niet aan de rustigste rijders storen, en andersom. Belangrijk: pas je tempo altijd op de langzaamste rijder aan, en laat die vlak achter je rijden. De dames en heren achterin mogen het snelle werk opknappen.

Anticipeer voor de gehele groep

De voorrijder bestuurt de groep. Jouw ogen zijn dus de belangrijkste ogen van de groep. Als je de route niet op je duimpje kent zie jij dus die onverwachte, blinde straat van rechts al vantevoren aankomen, zodat je de rest van de groep daar op kunt wijzen. En als je de route wél kunt dromen, blijf jij nog degene die de groep wijst op olie of zand op de weg, spelende kinderen en ander potentieel gevaar dat jij als eerste waarneemt. Hoe? Met de standaard hand- en armsignalen die ik vorige keer al noemde. Ouderwets maar doeltreffend. Zorg ervoor dat de groep ze kent.

De rol van de voorrijder
Rijden in een groep
Moto Maestro Motortrainingen
Bron: Dubizzle.com

Houd contact met de achterrijder

Als voorrijder heb je ook ogen in je achterhoofd. Zitten er grote gaten in de groep? Dan moet je op dat moment niet gaan inhalen. Zit er iemand te zwaaien om je aandacht te trekken? Staan alle knipperlichten uit na de bocht? Is iedereen er nog bij? Voor dat laatste is het makkelijk als de achterrijder (net als jij) een fluorescerend hesje draagt. Dan hoef je geen koplampen te tellen. Net zo handig: zorg dat je contact met die achterrijder kunt onderhouden.

Rijd met een gelijkmatig tempo

In de vorige aflevering kwam ook het ‘harmonica-effect’ al langs. Wil je voorkomen dat je de groep op die manier letterlijk en figuurlijk uit elkaar trekt, dan zorg je voor een gelijkmatig tempo kijk je steeds of iedereen goed kan volgen en ga je niet vol gas de bocht uit. De rest zal je er dankbaar voor zijn. Ik zei het al. Dit is nog maar een deel van het verhaal. Lijkt het je leuk? Oefen dan ’s met een klein groepje, liefst een paar keer. Valt best niet mee, meestal…

De rol van de voorrijder tot de groep
Moto Maestro Motortrainingen

Train jezelf naar een hoger niveau

Wil je meer weten over de rol van de voorrijder of over een ander interessant onderwerp?
Tijdens onze motortrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!


Terug naar de index