stuurtechnieken > meeleunen

Stuurtechnieken > Meeleunen

In de vorige aflevering noemde ik drie manieren waarop je een bocht kunt nemen. Daarbij lag het accent op het afschuinen van de motor, waarbij je zelf min of meer rechtop blijft zitten. Manier twee is meeleunen. Wat zijn de belangrijkste verschillen?

Om te beginnen is het duidelijk dat je motor hoe dan ook schuin de bocht door moet. Verticaal kan ook, maar alleen als je niet sneller gaat dan een kilometer of vijftien per uur. Ligt je snelheid hoger en hou je de motor en jezelf rechtop, dan val je door de middelpuntvliedende kracht de bocht uit.

Die kracht biedt je het hoofd door je motor schuin te leggen.
Da’s geen hogere wiskunde, en je hoeft er al helemaal niet bij na te denken: je doet het al vanaf het moment dat je leerde fietsen.

afschuinen, meeleunen, naast de motor zitten

Middelpuntvliedende kracht vs Zwaartekracht

Van bochten rijden kun je overigens wel hogere wiskunde maken. Er spelen namelijk nog veel meer krachten een rol. Online is daar van alles over te lezen, voor wie dat interessant vindt. Hier noem ik naast die middelpuntvliedende kracht alleen nog de zwaartekracht. Daar krijg je namelijk last van als je schuin in die bocht hangt en je opeens je snelheid eruit haalt. Dan is er dus opeens veel minder middelpuntvliedende kracht om tegen te gaan.

Dit betekent dat je op dat moment veel te schuin hangt – en dan komt het wegdek heel snel dichterbij. Ook daarom is die trekkende motor in bochten zo belangrijk, met als bijkomende tip om in heel krappe bochten (straatje keren, haarspelden…) je snelheid met je achterrem te reguleren.

Kortere bochten

Afschuinen, doorkantelen of tegenleunen werkt vooral goed in die korte bochtjes. Zeker als die bochtjes elkaar snel opvolgen, zoals bij een rotonde binnen de bebouwde kom. Je blijft zelf vrijwel rechtop zitten en je duwt je motor op zo’n rotonde vanuit je heupen van rechts naar links en weer naar rechts.
Daarbij laat je eigenlijk je motor al het werk doen. Bochtenwissels gaan daarbij veel sneller dan wanneer je meeleunt.

Langere bochten

Bij meeleunen blijf je in één lijn met je motor. Je bovenlichaam maakt dus dezelfde hellingshoek als je motor. Hang je op die manier in een bocht naar rechts, dan kost het meer moeite en tijd om het gewicht van je motor plus jezelf in positie te brengen voor een bocht naar links. Waar je motorrijders in korte bochtjes vaak ziet afschuinen, zie je dat ze vaker meeleunen in lange bochten. Dat betekent niet dat het altijd zo moet, overigens.

Met batten in de bocht - meeleunen

Verschillende motortypes

Onderzoek is er bij mijn weten niet naar gedaan, maar als je om je heen kijkt zie je dat motorrijders die rechtop zitten (op allroads en nakeds) meestal eerder afschuinen. Chopperrijders en bestuurders van snelle motoren leunen vaker mee.

Dat laatste is opvallend, omdat zowel hun zithouding als de geometrie van hun motoren bijna elkaars tegenpolen zijn. Dat die motorrijders minder vaak afschuinen betekent niet dat het niet kan, met die motoren. Dus doe het gewoon ‘s. Als je zelf altijd meeleunt, schuin je motor dan ook eens af, en andersom.

Zo leer je je motor beter kennen en ontdek je mogelijk dat je meer kunt dan je dacht – al was het maar omdat je je even bewust wordt van hoe je onbewust altijd stuurt.

Knee-down

Er is natuurlijk ook nog die derde techiek, die vooral op het circuit gebruikt wordt. Om met die hoge snelheden een bocht te ronden, moet je een stap verder gaan dan meeleunen. Die techniek wordt wel verzitten of inleunen genoemd. Dan zit je in rechterbochten alleen nog met je linkerbil op je motor en hang je er zelf grotendeels naast.

Niet ideaal voor stadse rotondes, vanzelfsprekend, en eigenlijk nooit op de openbare weg, binnen de geldende maximumsnelheden. We laten dat verhaal in deze aflevering dus buiten beschouwing.

Noteer ik alleen nog even dat alle drie deze bochtentechnieken niet mogelijk zijn zonder tegensturen. En dat komt in detail aan bod in de volgende aflevering!

cursisten training moto maestro

Jezelf trainen naar een hoger niveau.

Wil je dit en nog veel meer veelvuldig oefenen?
Tijdens onze bergtrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!

Terug naar index

Copyright @ Moto Maestro Motortrainingen