Gas Geven

Gas geven. Een onderwerp waar nauwelijks over wordt gesproken. Gas geven doe je toch gewoon? Ja, wel als het om relatief bedaagde motoren gaat. Maar een moderne 650 kan al flink tekeer gaan als je de kraan in Ć©Ć©n beweging opendraait.

Vol gas geven op een bejaarde boxer of een 125ā€™je kan geen kwaad. Je mĆ³Ć©t zelfs bijna, als je op tijd wil komen. Met een motor met meer pit moet je je gaskraan met meer beleid opendraaien. Zeker als je een koppeling hebt die nogal abrupt aangrijpt. Je zal de eerste niet zijn die vanuit stilstand een ongewenste wheelie maakt. Ook met een minder heftig reagerend blok is de kans groot dat je de controle verliest. En geef je te snel gas in de bocht, dan heb je grote kans dat je achterwiel slipt en onder je vandaan glijdt.

Gas geven - Wheelie - Moto Maestro Motortrainingen
Wheelie met een motor

Opbouwen op de juiste manier

Gas geven moet je in essentie net zo doen als remmen. In Ć©Ć©n klap vol in de ankers gaan is ā€“ zonder ABS ā€“ vragen om problemen. Je remdruk moet je opbouwen. Alsof je een sinaasappel uitknijpt, schreef ik hier eerder. Gas geven doe je in principe op dezelfde manier. Met mijn leerlingen heb ik het dan altijd over de ā€˜fluwelen gashandā€™. Mensen die gespannen op de motor zitten hebben vaak de neiging om in hun stuur te knijpen. Beginners omdat ze zenuwachtig zijn, oude rotten omdat het er langzaam ingeslopen is. Die spanning kan op langere ritten voor een slapende hand zorgen, en tijdens elke rit voor onbedoelde gas-acties. Hoe meer spanning er in je arm en je hand zit, hoe eerder je gashand onbedoeld reageert op hobbels en gaten in het wegdek. Op een luie motor merk je daar niets van, maar dat is heel anders met motoren waarvan het gashendel nog het meest op een aan/uitschakelaar lijkt. Wees je onderweg eens bewust van de eventuele spanning in je armen. Een overbodig advies? Je moest eens weten hoeveel mensen zich niet bewust zijn van de frons op hun voorhoofd.

Gas geven - fluwelen gashand - Moto Maestro Motortrainingen
Ontspannen op het gas door de bocht

Belangrijke voorwaarde voor die fluwelen gashand is een ontspannen zithouding en een goed contact met je motor. Laat je gewicht op je zadel rusten en niet op je polsen, ook niet op een sportmotor. Hou met je bovenbenen lichtjes contact met je tank en laat je hielen ā€“ als dat mogelijk is ā€“ tegen de motor rusten. En draai dan dat gas open, zo snel of zo rustig als bij jouw motor past.

100 punten grip

Stel dat een band 100 punten grip heeft. Rem je harder dan de beschikbare grip, dan ga je al snel onderuit. Geef je in een bocht meer gas dan de beschikbare grip, dan raak je je achterwiel kwijt. Belangrijk: in een bocht wordt een flink deel van je beschikbare grip opgenomen door de hellingshoek die je maakt. Hoe schuiner je gaat, hoe minder punten grip je over hebt om te kunnen remmen of gas te kunnen geven. Met andere woorden: in een bocht is die fluwelen gashand nog belangrijker dan bij rechtuitrijden. Zeker als de weg nat is, natuurlijk.
Wil je meer over die 100 punten grip weten, kijk dan naar de video van Nick Lenatsch hieronder. De man praat nog sneller dan hij kan rijden, maar leerzaam is het wel!

Oefening baart vaardigheid

Wat voor remmen geldt, geldt voor gas geven ook, zei ik al eerder. En waar je blokkerende remmen voorkomt met ABS, voorkomt traction control dat je achterwiel wegglijdt als je te fel op het gas gaat. Fijn vangnet, zeker met hoogvermogende motoren. Blijft toch dat het geen kwaad kan om zelf je gasstand te kunnen sturen. Hoe fluwelig is jouw hand? Zoek een leeg parkeerterrein op. Zet je motor in zā€™n een en kies op lage snelheid een toerental waarbij je de motor zonder te bokken blijft lopen. Ga dan rondjes draaien, maak een slalom, rijd andere figuren. Lukt het je probleemloos om een constante snelheid aan te houden? Dan heb je de basis te pakken. Gaat je snelheid op en neer? Blijf dan oefenen ā€“ en weet dat je daar met een motor die fel aan het gas hangt meer werk aan hebt dan met een model met een bedaagd karakter en een gashendel met een slag van 180Ā°. Maar beter wordt het altijd, en dan rij je meteen een stuk relaxter. Succes!

Met een dikke glimlach de bocht door!

Train jezelf naar een hoger niveau

Wil je meer weten over hoe jij het beste gas kunt geven?
Tijdens onzeĀ motortrainingenĀ wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!


Terug naar de index