Met Batten in de bocht – Tegensturen

Afgelopen jaar hebben we voor de leden van de MAG een gratis bochtentraining verzorgd op het Midland Circuit te Lelystad. Een ontzettend leuke en leerzame dag. Voor komend jaar staat deze dan ook wederom op de planning. Wat we daar allemaal oefenen? Hier alvast een voorproefje op papier!

In de afgelopen afleveringen kwamen drie stuurtechnieken langs.
Bij afschuinen of doorkantelen blijf je zelf rechtop zitten en duw je je motor onder je weg. Bij meeleunen blijf je in de bocht in één lijn met je motor: je hangt dus allebei even schuin. Bij verzitten of inleunen hang je naast je motor, een techniek die je op circuits tegen komt.

Wat is tegensturen nu precies?

Hoe je ook stuurt, op de weg of het circuit, je begint je bocht eigenlijk altijd op dezelfde manier: door tegen te sturen.

Om een bocht naar links te maken, stuur je om te beginnen een minimaal beetje naar rechts. En andersom.
Online vind je talloze teksten en filmpjes over tegensturen of countersteering, dat dan vaak als een aparte stuurtechniek wordt omschreven.
Maar is het dat ook? Niet echt.

Tegensturen is meer een soort noodzakelijk kwaad. Als je sneller rijdt dan pakweg een kilometer of vijftien per uur moet je wel tegensturen om enigszins acceptabel een bocht te kunnen maken.
En iedereen doet ‘t – maar nog lang niet iedereen weet het.

tegensturen - met batten in de bocht

Zelf uittesten

Voor wie het niet gelooft is er een simpele test.
Pak je fiets (die zonder motor), zoek een rustige weg op of een leeg parkeerterrein, kijk of er geen overijverige diender in de buurt is, stap op, haal als je op snelheid bent je handen van je stuur en probeer dan bochten te maken.

Lukt dat? Ja, natuurlijk. Maar het zijn zonder uitzondering erg flauwe bochten. Heb je een motor met cruisecontrol, dan kun je – geheel op eigen risico, net als bij alle andere rijtips in deze rubriek – hetzelfde proberen.

Hoe hoger je snelheid, hoe flauwer die bochten worden.
Wil je vlotter de bocht om, dan is er maar één oplossing.
Tegensturen inderdaad.

Een duwtje…

Stap op je motor. Zoek een weg zonder ander verkeer op. Geef een beetje gas en hou een snelheid aan van pakweg 40 km/u. Geef nu een duwtje tegen je rechterstuurhelft. Dan draait je stuur dus iets naar links. En je motor? Die kantelt direct naar rechts, klaar voor de rechter bocht.

Duw je je stuur op dezelfde manier naar rechts (geef je linkerstuurhelft een duwtje naar voren), dan kantelt je motor naar links. Dat is tegensturen in een notendop – en je doet het al vanaf het moment dat je leerde fietsen, zonder dat je het wist.

Tegensturen nordschleife - met batten in de bocht

Bewust toepassen

Bij normaal rijden is je tegenstuuractie zo minimaal dat je er eigenlijk niets van merkt. Dat verklaart ook waarom het zo’n relatief onbekend verschijnsel is.

Ben je je bewust van wat tegensturen doet, dan kun je het ook bewust gaan toepassen: door een actieve tegenstuurbeweging te maken, kun je je motorfiets razendsnel van z’n rechte lijn laten afwijken, bijvoorbeeld om een obstakel te ontwijken.

Die techniek zou elke motorrijder moeten beheersen. Da’s niet zo moeilijk: gewoon af en toe oefenen, op een rustige weg.

Corrigeren door tegensturen

Volgens sommige bronnen stuur je ook tegen als je in de bocht hangt. Dan zou je stuur dus naar rechts staan in een linkerbocht, en andersom. Dat gebeurt wel, maar op asfalt alleen als je die bochten met een driftend achterwiel pakt, zoals die paar grootheden in de MotoGP.

En je gekozen lijn in de bocht corrigeren met een tegenstuuractie? Ja, dat kan. Ook op straat. Maar doe dat met nadruk alleen als je het effect van zo’n bewuste actie in een rechte lijn goed hebt leren kennen.

Gezelligheid tijdens de bergtrainingen - tegensturen

Je vaardigheden trainen

Wil je dit veelvuldig oefenen?
Tijdens onze bergtrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!


Terug naar de index

Copyright @ Moto Maestro Motortrainingen