De vrije ruimte vinden

In de twee vorige afleveringen besteedde ik aandacht aan het ruimtekussen, dat vooral aan je preventieve veiligheid bijdraagt. Met alleen dat ruimtekussen red je het helaas niet altijd. Dan moet je op je remmen en je remkunsten kunnen vertrouwen, of je moet kunnen uitwijken. Oftewel, de vrije ruimte vinden Maar waarheen?

De vrije ruimte vinden - Moto Maestro Motortrainingen
De letterlijke vrije “ruimte” vinden 😉


Beginnen we even dichtbij huis, in de bebouwde kom. Een auto verlaat achteruit een oprit, een kind rent de straat op, z’n bal achterna. Kun je remmen of zit er iemand te dicht op je? Is uitwijken beter? Een snelle duw tegen je linker stuurhelft is voldoende om naar links te duiken (tegensturen; zie deze aflevering), naar de andere kant van de weg – als daar niemand rijdt. De stoep op kan ook. Laat die hoekige rand je niet tegenhouden als je daar het gevaar mee kunt ontwijken. Je motor kan meer dan je denkt, en die stoep vindt-ie geen probleem. Jij wel? VRO!

De vrije ruimte vinden wanneer het niet anders kan - Moto Maestro Motortrainingen
Bedenk vooraf waar je heen kunt


Je staat op een kruispunt, vooraan bij de stopstreep. Groen. Jij gaat rechtdoor. De auto tegenover je geeft ook gas. Hij slaat linksaf. Wat dan? Alweer: denk aan die andere weghelft. Maar denk ook het fietspad, bijvoorbeeld. Als je het tot een gewoonte maakt om actief om je heen te kijken en je bewust te zijn van je omgeving, kun je vaak sneller op onverwachte situaties inspelen.
Moet je achteraan aansluiten bij een rij auto’s, hou dan het verkeer achter je in de gaten. Je zal de eerste niet zijn die over het hoofd gezien wordt. Hou een meter of wat afstand van je voorligger, zodat je naar rechts of naar links kan als je achterligger niet lijkt te gaan remmen. De stoep of de berm zijn altijd beter dan een club sandwich a la moto.

Gevaar op kruispunten en de vrije ruimte vinden- Moto Maestro Motortrainingen
Waak voor gevaarlijke situaties!


Veel 60 km-wegen zijn zo smal dat bijna elke tegenligger uitwijken noodzakelijk maakt. Gelukkig liggen er daartoe vaak bermblokken of grasbetonblokken naast de weg. Die geribbelde blokken voorkomen dat vrachtwagens kantelen zodra ze met hun wielen in de zachte berm terechtkomen, en ze houden de weg optisch smal. Dat houdt de gereden snelheden binnen de perken. Op de motor kun je er prima overheen. Probeer het eens een paar keer, dan weet je voor altijd hoe het trilt en wat een herrie het maakt, en hoef je er nooit meer van te schrikken.
Bermblokken liggen ook wel langs 70 -en 80 km-wegen, overigens.

Rijden over bermblokken - Moto Maestro Motortrainingen
Bermvluchten zijn meestal goed mogelijk


Langs diezelfde provinciale wegen vind je vaak vrijliggende fietspaden, die je een prima escape kunnen bieden als een tegenligger tot een onmogelijke inhaalactie besluit. Kijk ook ‘s wat actiever naar wat er naast zo’n fietspad ligt. Gaat de weg daar steil naar beneden, staan er bomen, volgt er een sloot of een vaart? Je bent niet gaan motorrijden om te leren zwemmen, maar een nat pak is altijd nog beter dan een frontale ontmoeting met een dikke ton blik op snelheid.

De vrije ruimte vinden op Dijkwegen in Nederland - Moto Maestro Motortrainingen
De ruimte vinden op dijkwegen


De berm is minder aanlokkelijk dan een fietspad, als je moet uitwijken. Je hebt geen idee of de begroeiing gaten of bulten verbergt, je weet niet hoe hard of hoe zacht de ondergrond is, en je hebt – gokje ¬– geen enorme offroadervaring. Dus biedt die berm je een escape? Ja, vaak wel. Daarom is ook de bermvlucht een vast onderdeel van verschillende voortgezette rijopleidingen, net als hoe je een stoeprand pakt. Dat bomen de berm een stuk minder aantrekkelijk maken, zal duidelijk zijn. Doen of niet doen? Die keuze kun je altijd makkelijker maken als je bewuster bent van je omgeving. Hou je blik op de weg, maar kijk zeker ook om je heen.

De vrije ruimte vinden op de uitvoegstrook - Moto Maestro Motortrainingen
De vrije ruimte vinden op de vluchtstrook


Snelwegen zijn vaak de beste plek om ruimte te kunnen rijden, maar dat betekent niet dat je nooit hoeft uit te wijken. Als je op de rechter rijstrook rijdt, dan is de vluchtstrook natuurlijk je beste kans. Moet je wel zeker weten of die vluchtstrook z’n naam nog eer aandoet. Als hij dubbelt als spitsstrook of busbaan kun je er zomaar ander verkeer tegenkomen. Aan de andere kant van de snelweg, naast de vangrail, kan de redresseerstrook je redding zijn. Weet wel dat er vaak rommel ligt. Belangrijkste boodschap van bovenstaand verhaal?
Train jezelf in het zien van vluchtmogelijkheden!

Rijvaardigheidstraining op de motor - Moto Maestro Motortrainingen
Update jezelf d.m.v. een motortraining

Train jezelf naar een hoger niveau

Wil je meer weten over hoe jij de vrije ruimte kan vinden?
Tijdens onze motortrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!


Terug naar de index