In alle kilometers die ik afleg, beroepsmatig en privé, trotseer ik ook de nodige kou. Daar heb ik me in de loop van de jaren steeds beter op leren kleden.
Toen ik net begon met rijden, droeg ik weinig meer dan een leren raceoveral met een T-shirtje eronder. Dat brak me lelijk op toen ik tijdens mijn instructeursopleiding een praktijkdag had en het 7 graden vroor. Al gauw ontdekte ik de voordelen van thermo-ondergoed. Een fijne manier om jezelf beter te kleden tegen de kou.
Daar doe ik nu al jarenlang mijn voordeel mee, en niet alleen in de winter: in de zomer draag ik speciale thermokleding die transpiratie afvoert en me droog en (relatief…) koel houdt. Bijkomend voordeel van deze kleding is dat het heel nauw op je huid aansluit: zo voorkom je dat je motorkleding voor schuurplekken zorgt.
Denk in lagen
Dat ene dunne laagje zorgde al voor een wereld van verschil, maar ik had het nog lang niet warm genoeg. Er kwam een midlayer bij. Nog steeds dun genoeg om onder dat leren pak te passen en alweer een heel stuk warmer. Alleen als we richting vriespunt of daaronder gingen kon ik het nog knap koud krijgen.
De oplossing was een regenpak, ontdekte ik toen het weer ‘s een keer nat én koud was. Zo’n pak houdt niet alleen de regen tegen, maar ook de wind. Dat scheelt een flinke slok op een borrel. Het enige nadeel van deze outfit was dat aan- en uitpakken nogal wat tijd kostte. En waar laat je al die kleding die je uittrekt? Ik zocht dus verder.
Leder of textiel
Als leerfan op een racer had ik het nooit durven denken, maar uiteindelijk stapte ik over op textiele kleding. Voor velen heel gebruikelijk, maar voor mij toen echt een ontdekking. In bijna alle weersomstandigheden comfortabeler dan leer, in mijn instructeurspraktijk een heel stuk praktischer, en als het echt koud wordt past er ook nog een donsjack of een dikke fleece onder.
Zoals veel van deze pakken bestaat het mijne uit drie lagen: een wintervoering als binnenste laag, dan een ademende, waterdichte liner en een slijtvaste buitenkant met protectoren. Voor die liners wordt meestal Gore-Tex of een vergelijkbaar materiaal gebruikt, zoals Hipora, Outdry, Sympatex of (zoals bij mijn pak) SinAqua. Dat is Spaans voor ‘zonder water’, en het spul doet z’n naam eer aan. Toch een heel stuk makkelijker dan een los regenpak over je motorkleding!
Handen en voeten
Ook handen en voeten wapen ik met laagjes tegen de kou. Ik heb meerdere paren handschoenen. Dun en geventileerd voor mooi weer, wind- en waterdicht voor regen en koelere dagen, dik gevoerd voor in de winter. Is de een te koel en de andere te warm, dan bieden dunne, isolerende binnenhandschoenen uitkomst. Van de waterdichte versies heb ik meestal twee of drie paar in huis, zodat ik na een regenbui meteen een droog paar kan aantrekken. Door mijn werk mag ik me die luxe ook voor mijn laarzen en schoenen gedwongen permitteren.
Verwarmde kleding
Over luxe gesproken: aan het begin van deze winter schafte ik een set verwarmde kleding aan. In combinatie met de winterversie van mijn vertrouwde thermo-ondergoed en mijn textielpak heb ik het nu echt nooit meer koud. Mooi van deze set van Macna is dat ik de temperatuur voor benen- en bovenlijf apart kan instellen. Datzelfde geldt voor de bijbehorende handschoenen en sokken. Die laatste twee draag ik alleen bij temperaturen rond of onder het vriespunt, anders wordt het echt te warm.
Een goede helm
Mijn hoofd houd ik op temperatuur met een goede integraal- of een systeemhelm, onmisbaar bij het kleden tegen de kou. Als ik aan het werk ben liefst de laatste. Dat is handiger om bij een stop onderweg iets uit te kunnen leggen. Een Pinlock-vizier is noodzakelijk in de regen én de kou.
Eventueel zet ik ook nog mijn ventilatieroostertjes open. Bij mijn helm geeft dat ’s winters wel ventilatie maar weinig extra kou. ’s Winters gebruik ik ook altijd het meegeleverde kingordijn, dat veel wind en dus kou buitenhoudt. Met een wat dikkere col erbij houd ik ook mijn nek warm. Af en toe een hete kop koffie erbij, en het is prima te doen!
Train jezelf naar een hoger niveau
Wil je meer weten over jezelf kleden tegen de kou of over een ander interessant onderwerp?
Tijdens onze motortrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!