Remmen.

Na zeven afleveringen bochtenwerk wordt het tijd om eens te kijken naar wat je vóór die bochten doet. Of op het moment dat er opeens een kind oversteekt. Of als je voordeur in beeld komt. Remmen dus. En dan begin ik even met ècht remmen.

Je staat het snelst stil als je zo hard remt dat je wielen net niet blokkeren. Zodra een wiel blokkeert, gaat het schuiven en wordt je remweg langer. Minstens net zo vervelend? Blokkerende wielen geven onbestuurbare voertuigen. Het derde probleem is exclusief voor tweewielers: met een blokkerend voorwiel is de kans dat je onderuit gaat aanzienlijk. Zeker als het glad is. Dan slaat het direct onder je weg. Een blokkerend achterwiel is minder riskant, maar dit voordeel heeft een flink nadeel: het blokkeert veel sneller dan je voorwiel en begint dan vaak vrolijk van links naar rechts te zwabberen.

remmen - met batten in de bocht - Moto Maestro Motortrainingen

Rijvaardigheidstrainingen.

Bij de rijvaardigheidstrainingen die ik geef, blijkt de angst voor dat blokkeren er bij veel motorrijders diep in te zitten. Da’s mooi, zou je zeggen – maar helaas heeft die angst ook een keerzijde. Mensen durven vaak niet goed door te remmen. Ook niet als ze ABS hebben.

Natuurlijk kun je jezelf daar wel in oefenen. Doe dat dan niet in je eentje, maar met een instructeur bij de hand. Beste tip? Volg een cursus Rijden in de regen. Dan leer je ook onder natte condities optimaal remmen en weet je hoe je motor zich bij een noodstop gedraagt, met of zonder ABS. Heb je ABS aan boord, dan zijn er ook speciale ABS-remcursussen.

Rijvaardigheidscursus - Moto Maestro Motortrainingen

Hard remmen is niet gevaarlijk.

Om een hardnekkig misverstand uit de weg te ruimen: echt hard remmen is niet gevaarlijk. Je bent wel gevaarlijk bezig als je geen idee hebt wat je moet doen als je een noodstop moet maken. Ga je uit pure schrik echt voluit in de ankers, dan rem je jezelf zonder ervaring en zonder ABS waarschijnlijk direct onderuit. Vertraag je te voorzichtig, dan maak je niet volledig gebruik van je remcapaciteit en sta je dus te laat stil. Knal.

Terug naar de basis. Je moet je remkracht altijd geleidelijk opbouwen. Wees je om te beginnen bewust van de vrije slag van je remhendel en je rempedaal. Ga op je motor zitten en voel die speling even. Zonder die vrije slag zouden je remblokken altijd tegen je remschijven aan liggen, of je remschoenen tegen de binnenkant van de remtrommel. De boel zou zo niet alleen roodgloeiend heet worden, maar (dus) ook snel slijten.

Noodstop met de motor - Moto Maestro Motortrainingen

Het opbouwen van de remkracht.

Ik ga om te beginnen even uit van een situatie waarin je rustig remt. Als je voorbij de vrije slag gaat, voel je ene lichte weerstand. Dat is het moment dat je remblokken tegen je remschijf aan komen te liggen. Vanaf dat aanleggen van je remmen bouw je je remkracht geleidelijk op. Het belangrijkste verschil tussen rustig afremmen en een noodstop maken is de snelheid van die opbouw.

Bij het opbouwen van de remkracht neemt de druk van je voorwiel op het wegdek geleidelijk toe. Dat vergroot de grip van je voorband. Zou je zonder opbouw direct maximaal vertragen, dan heeft die band nog onvoldoende grip en kan hij gaan blokkeren – tenzij je ABS hebt, alweer.

ABS op de motor - Moto Maestro Motortrainingen

Hoeveel je band drukt op de weg.

Dat de druk op de weg een grote rol speelt bij het voorkomen van blokkerende wielen, is makkelijk vast te stellen. Til eens het achterwiel van je fiets omhoog en geef een flinke slinger aan de trappers. Je hoeft maar naar je achterrem te wijzen om het rondsnorrende wiel direct tot stilstand te brengen. Draait je achterwiel even snel rond terwijl je rijdt, dan moet je veel harder en langer remmen om dat wiel tot stilstand te brengen. Conclusie: zonder druk blokkeert een wiel dus veel sneller.

Terug naar je motor. Als je remt, verplaatst het meeste gewicht zich naar voren. Je voorrem heeft dus het meeste werk te doen, terwijl je achterwiel steeds minder druk op het wegdek uitoefent. En dat is precies waarom je achterwiel dus eerder blokkeert, net als bij dat experiment met je fiets. Volgende keer meer!

Bergtraining op de motor - Moto Maestro Motortrainingen

Train jezelf naar een hoger niveau.

Wil je dit en nog veel meer veelvuldig oefenen?
Tijdens onze bergtrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!

Terug naar de index

Copyright @ Moto Maestro Motortrainingen