Met Batten in de bocht – Zithouding

In de eerste aflevering van “met batten in de bocht” moet ik die titel natuurlijk wel eer aandoen. Ik ga het dus hebben over bochtentechniek, een onderwerp waar je eindeloos over kunt schrijven. En dan begin ik niet met de ideale lijn of de techniek van het tegensturen, maar met de basis: voor het betere bochtenwerk moet je vooral goed op je motor zitten. De Zithouding dus.

Die ideale zithouding schiet er nogal eens bij in. Vooral ook bij ervaren rijders. Die stappen op zoals ze dat al jaren doen en staan eigenlijk geen moment meer stil bij hoe ze op hun motor zitten.
Alleen met een goede zithouding kun je je echt één voelen met je motor. Voor de beste bochten is dat een belangrijke voorwaarde. Ga er eens even goed voor zitten, letterlijk, als je de volgende keer op je motor stapt?

Voelen

Je één voelen met je motor vraagt vooral om optimaal contact en ontspanning. Ga rechtop op je motor zitten en voel hoe je gewicht op je zadel rust. Dat zadelcontact speelt een grote rol. Probeer dat dus vast te houden, terwijl je je handen op je stuur legt. Hou met je bovenbenen lichtjes contact met je tank en laat je hielen -als dat mogelijk is- tegen de motor rusten. Vooral bij machines waarbij je erg voorover zit kun je de neiging hebben om op je stuur te leunen en dat is niet ontspannen sturen. De truc? Ontspan je bovenlichaam en verplaats voor je gevoel je gewicht naar je zadel. Het contact tussen bovenbenen, hielen en motor helpt hier beslist bij. Laatste tip: als je in je stuur knijpt, vecht je vooral met jezelf. Niet doen. Check? Check!

Kijken

Het is een bekende regel: je motorfiets volgt je blik. Je rijdt dus in de richting waar je naar kijkt. Ook over dit onderwerp is heel veel te zeggen. Voor nu hou ik het even op wat er gebeurt als je dat kijken combineert met die ontspannen zithouding. Ga om te beginnen eens gewoon met beide benen op de grond staan, met je armen langs je zij. Als je dan schuin over je schouder naar achteren kijkt, merk je dat je lichaam automatisch meedraait. Die draaibeweging zet zich zelfs door richting je voeten. Op de motor werkt het precies zo. Dat merk je vooral bij een techniek als straatje keren. Als je daarbij achterom kijkt, wordt de draaibeweging doorgezet naar je heupen en op die manier ook naar je motor -maar alleen als je er echt ontspannen op zit. Heb je dat voor elkaar, dan hoef je eigenlijk alleen maar goed te kijken om je motor ook op smallere straten te kunnen keren. Hou je nog ruimte over ook, met een beetje mazzel.

Denken

Om die ene boom aan de buitenkant van de bocht niet te raken, moet je er dus niet naar kijken. Maar je moet er ook niet aan denken. Doe je dat wel, dan loop je kans op een partijtje boomknuffelen en dat is een hobby voor een heel ander tijdschrift. Bij slalom oefeningen zie ik het vaak gebeuren, ook bij ervaren rijders. Ze zijn in hun hoofd zo bezig met die pylonnen die ze echt niet willen raken, dat die motorfiets er bijna vanzelf op afgaat. Het gaat veel beter als je je richt op het punt waar je uiteindelijk uit wilt komen, aan het eind van die rij pylonnen. Kijk kort waar de eerstvolgende pylon staat. Verleg je aandacht dan meteen weer naar je richtpunt, voorbij de laatste pylon. Diezelfde techniek is op de weg ook toe te passen.

Relaxen

Mijn leerlingen moeten vaak lachen als ik motorrijden vergelijk met het hebben van een relatie. Als de één een controlfreak die z’n partner in een wurggreep houdt, dan ben je allebei heel veel energie kwijt en gaat het geheel nooit de goede kant op. Laat je elkaar vrij en is er geen sprake van dwang, dan kun je allebei veel meer.
Zo zijn controlfreaks ook zelden goede motorrijders. Pas als je relaxt en je motor z’n bewegingsvrijheid geeft, wil hij opeens een stuk platter door de bocht, zijn die smalle straatjes geen probleem meer en rij je bovendien een heel stuk veiliger.


met batten in de bocht bochtentechniek zithouding moto maestro motortrainingen

Terug naar de index

Copyright @ Moto Maestro Motortrainingen