Remmen met ABS

“Mensen durven vaak niet goed door te remmen. Ook niet als ze ABS hebben.” Dat was een van de boodschappen uit de vorige aflevering. Met ABS kun je altijd vol in de remmen. Maar dat moet je dan wel durven.

De eerste motorfiets met ABS kwam alweer dik dertig jaar geleden op de markt. Dan zouden we toch wel heel erg aan dat systeem gewend moeten zijn. Toch durft nog lang niet elke motorrijder echt voluit in de ankers te gaan, als het nodig is. Ook niet met ABS. En zeker niet op een natte weg. Maar het kan wel. Het is er zelfs voor gemaakt.

Remmen met ABS. Moto Maestro Motortrainingen

Wat doet ABS?

Eerst even terug naar de basis. Net als alle mogelijke andere technieken werd ABS eerst alleen in auto’s toegepast. Met zo’n vierwieler ga je niet onderuit als je wielen blokkeren, maar met blokkerende wielen kun je niet sturen en je remweg wordt aanzienlijk langer. Dat lijkt vreemd, maar een geblokkeerd wiel remt minder efficiënt dan een wiel dat net tegen de blokkeergrens aan zit.

ABS staat voor anti-lock braking system, ofwel antiblokkeersysteem. In de basis is het de elektronische variant van pompend remmen: je remt, je lost je remmen iets, je remt weer, enzovoort. ABS doet hetzelfde, maar dan veel sneller en aanzienlijk effectiever. Op je wielen zit een ronde krans met gaatjes, die door een sensor in de gaten gehouden worden. Als je met ABS voluit remt, signaleert het systeem het moment dat je wielen blokkeren. Dan wordt de remdruk kort weggenomen en weer opgevoerd. Dat herhaalt zich tot je stilstaat of stopt met remmen.

ABS krans en ABS sensor - Moto Maestro Motortrainingen

Wat je voelt wanneer ABS ingrijpt.

Je voelt de werking van het antiblokkeersysteem heel duidelijk. Op motoren kan het rempedaal net zo ‘schokkerig’ aanvoelen als het rempedaal van een auto met ABS in de sneeuw. Het remhendel geeft eerder een trillend gevoel, als je ABS in werking treedt. Die schokjes en trillingen zijn de vertalingen van het pompend remmen van het systeem. Hoe hoger de frequentie, hoe fijner het systeem afgeregeld is. Op de nieuwste motoren zijn de systemen vaak al zo verfijnd dat je er nauwelijks nog iets van voelt.

Trilling remhendel wanneer je remt met ABS - Moto Maestro Motortrainingen

Wel of niet eerder stilstaan met ABS?

De vraag of je met ABS altijd eerder stilstaat, hoor je nog maar zelden. Motorrijders die echt goed kunnen remmen en dat ook vaak geoefend hebben, kunnen zonder ABS eerder stilstaan – maar dan heb je het wel over remmen onder gecontroleerde omstandigheden, en niet over noodstops op droog en nat asfalt, op klinkers, op wegenverf of andere markeringen, of op een weg waar opeens ook nog wat zand ligt.

Veel boeiender is de vraag of jij met je ABS ook echt voluit durft te remmen. De angst voor blokkerende wielen zit er bij veel motorrijders zo diep in, dat ik weleens bang ben dat ze het remmend vermogen van hun motor niet optimaal durven te gebruiken. Zeker niet bij een noodstop in de regen. Mijn advies, nogmaals? Doe een cursus waarin je die noodstops leert maken. Als je weet hoe dat voelt, als je aan den lijve ervaren hebt dat je met je ABS voluit remmend ook in een plas water overeind blijft, pas dan ben je echt klaar voor die keer dat een noodstop je enige mogelijke redding is.

Remmen in de regen met ABS - Moto Maestro Motortrainingen

Bochten ABS

Werkt ABS ook in de bocht? Nee: als je voluit remt, levert ABS de volledige remkracht. Omdat je in een bocht al een flink deel van de grip van je banden gebruikt, blijft er veel minder grip over om te remmen. Die volledige remkracht is dan dus te veel van het goede.
Dat betekent dat je bij maximaal remmen in de bocht ook met ABS onderuit kunt gaan. De oplossing? Bochten-ABS. Dat houdt rekening met je hellingshoek en past de maximale remkracht daar op aan.
Prachtig – maar het werkt natuurlijk pas als je ook die psychologische grens genomen hebt en zelfs schuin in de bocht vol in de ankers durft te gaan. ABS is net een brandblusser. Het bezit van zo’n ding heeft pas nut als je ‘m durft te gebruiken!

Bochten ABS - Moto Maestro Motortrainingen

Train jezelf naar een hoger niveau.

Wil je dit en nog veel meer veelvuldig oefenen?
Tijdens onze motortrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!

Terug naar de index

Copyright @ Moto Maestro Motortrainingen