Motorrijden met volgafstand
Motorrijden is je Ć©Ć©n voelen met je motor en samen de wereld verkennen, zegt de romanticus. Maar ook woon-werkrijders verkennen de wereld, met een focus op wat er om ze heen gebeurt. Want in die wereld kan er van alles mis gaan.
Als motorrijder heb je geen kreukelzone. Het is dus van levensbelang dat je ervoor zorgt dat je niet geraakt wordt. Hoe? Door ruimte om je heen te rijden, zoals dat zo mooi heet. En omdat je anderen nu eenmaal niet op afstand kunt houden, moet je zelf afstand nemen. Zo zorg je voor een ruimtekussen, als alternatief voor de kreukelzone. Dat ruimtekussen biedt je een zo veilig mogelijke marge om tijdig te kunnen reageren, gevaren uit de weg te gaan en kreukels te voorkomen.
Afstand
Een belangrijk deel van je ruimtekussen zit voor je. Er is weinig stommer dan achterop je voorganger rijden, zeker op de motor: de klap die jij oploopt is aanzienlijk harder dan die van de bestuurder van die auto, en je bent nog verantwoordelijk voor de schade ook, uitzonderingen daargelaten. De oorzaak is eigenlijk altijd hetzelfde: je hield niet genoeg afstand. Klinkt logisch, maar we zien allemaal wel eens motorrijders vlak achter auto’s hangen. Achter busjes en vrachtwagens zelfs, zonder enig zicht op wat er daarvoor gebeurt. Motorrijden gevaarlijk? Levensgevaarlijk, als je het zo doet.
Zing!
Om achter een plotseling remmende voorligger veilig tot stilstand te komen, heb je minimaal twee seconden nodig. Eentje (of meer) om te reageren (ja, jij ook) en eentje te remmen. De truc zal bekend zijn: je telt ‘eenentwintig, tweeĆ«ntwintig’ vanaf het moment dat je voorligger een lichtmast, een verkeersbord of een ander object passeert. Passeer jij dat object twee seconden later, dan zit je safe – en dan maakt het niet uit of jij en je voorligger dertig of honderddertig rijden. Onze zuiderburen hebben die twee seconden nog wat opgevrolijkt: ze zingen “Last Night a DJ Saved My Life”. Dat duurt net zo lang, als je het tempo van het nummer aanhoudt.
Sommetjes
Je kunt je volgafstand ook in meters bepalen. Als je honderd rijdt, leg je per seconde 100/3,6 = 27,7 meter af. Twee seconden afstand betekent dan dus dat je ruimt 55 meter afstand moet houden. Nu moet je niet op je voorligger klappen omdat je rekensommetjes zit te maken, dus maak ik het een stuk makkelijker. Deel simpelweg de snelheid die je rijdt door twee en hou minimaal die afstand in meters aan. Waar honderd wordt gereden blijf je dus minstens vijftig meter achter je voorligger rijden. Als je weet hoe lang je woonkamer is, kun je vast inschatten hoe vaak die tussen jou en die auto in past.
Mazzel
Ben je moe, is het donker, nat of mistig of zijn er andere factoren in het spel die je reactierijd of je remweg kunnen beĆÆnvloeden, hou dan gewoon nog wat meer afstand. Ja, dan kan iemand anders ertussen kruipen. Dus? Laat ze gaan en pas je afstand opnieuw aan. Die ene seconde kun je straks vast wel weer goedmaken, met een klein beetje mazzel.
Drie
Om je ruimtekussen in stand te houden, kijk je niet alleen naar je directe voorligger maar hou je ook de twee of drie auto’s daarvoor in de gaten. Dat je daartoe je plaats op de weg af en toe varieert, zodat je langs die voorligger kunt kijken, is geen probleem: die beweging houdt de chauffeur voor je ook scherp op het feit dat je achter hem rijdt.
Spiegels
Zit er een vrachtwagen of ander groot verkeer voor je, dan kun je die andere voorliggers niet zien. Hou op die momenten meer afstand, of ga erlangs zodra dat veilig kan. Niet alleen voor je veiligheid, maar ook omdat je niet gaat motorrijden om tegen een muur aan te kijken. De veiligste afstand tot zo’n vrachtauto is als je er zo ver achter rijdt dat je de chauffeur in z’n spiegels kunt zien. Overdreven? Beter tien meter te veel dan twee te weinig…
Train jezelf naar een hoger niveau
Wil je dit en nog veel meer veelvuldig oefenen?
Tijdens onze motortrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!
Copyright @ Moto Maestro Motortrainingen