Rijden in natte weersomstandigheden

Begin december was vroeger het beste moment om over rijden in de winter te praten, maar het is allang niet meer duidelijk wanneer dat seizoen begint. Wel duidelijk is dat de wegen in deze koudere maanden vaak nat zijn. Laten we het daar eens over hebben.

Zodra het gaat regenen, gaan motorrijders langzamer en voorzichtiger rijden. Terecht. Op een nat wegdek ga je eerder glijden dan op droog asfalt. Toch raak je met sporttoerbanden bij regen niet meer dan 20-30% van je droge grip kwijt. Als je weet dat de meeste motorrijders de maximale grip van hun banden op de openbare weg bij lange na niet benutten (en gelukkig maar), dan snap je ook dat je met zulke banden ook op nat wegdek nog heel vlot door de bocht kunt. Voor echte sportbanden ligt dat anders. Die raken bij regen veel meer grip kwijt.

Rijden in natte weersomstandigheden
Moto Maestro Motortrainingen

Zicht wordt slechter

Er zijn meer redenen om je snelheid te minderen. Bij regen wordt je zicht slechter. Je ziet vervuiling minder snel, net als de bij regen veel gladder wordende bitumenstrepen en putdeksels. Minder grip betekent natuurlijk ook minder reserves, bijvoorbeeld bij correcties in een snel genomen bocht. Net zo belangrijk: ook het zicht van je medeweggebruikers gaat achteruit. En zolang we het niet voor elkaar krijgen om alle wegen voor autoverkeer af te sluiten, hebben we helaas nog even met die mensen te maken.

Bitumen op het wegdek
Rijden in natte weersomstandigheden
Moto Maestro Motortrainingen

Natte wegen en grip

Boeiend is overigens de vraag hoe het komt dat natte wegen gladder zijn. Is dat omdat er tussen band en wegdek een laagje water ontstaat? Nee. Als dat gebeurt, heb je een heel ander probleem. Dan is je band aan het waterskiën. Dat wil je echt niet meemaken. De kans op aquaplaning, zoals dit verschijnsel heet, is bij vlakke autobanden wel veel groter dan bij ronde motorbanden. Dat verandert als je motorbanden door snelweggebruik vierkant gereden zijn. Het contactvlak is dan veel groter en er is nauwelijks nog profiel om het water weg te werken.
Wat maakt de weg wél gladder? In de eerste plaats zorgt water voor minder warme banden. Dat vermindert de chemische grip, ofwel de grip die het rubber door z’n chemische samenstelling heeft. Daarnaast vermindert water de wrijvingscoëfficiënt. Het werkt als een smeermiddel, zeg maar.

Vloeiende rijstijl
Rijden in natte weersomstandigheden
Moto Maestro Motortrainingen

Vloeiende rijstijl

Je maximale grip op het wegdek, of het nu droog of glad is, krijg je door die grip op te bouwen. Als je in één keer je volledige remkracht zou activeren, ga je geheid onderuit. Als je de kans hebt, pak dan eens een motorband en zet hem onder een hoek van 45° op straat. Geef er een fikse dreun op en hij schuift onderuit. Begin opnieuw en bouw de druk op de band nu langzaam op. Je krijgt ‘m niet van zijn plek. De les? Zeker als het wegdek nat is, voorkom je valpartijen zoveel mogelijk door abrupte gas-, stuur- en remacties te vermijden. Een vloeiende rijstijl helpt je om je grip te behouden.

Verder vooruit denken

Voor een vloeiende rijstijl moet je verder vooruit kijken. Daar heb je alleen tijd voor als je je tempo omlaag schroeft. Hou ook meer afstand, voor, achter en opzij. Komt er een kruispunt aan, ga dan op tijd van het gas en let nog beter op het achteropkomende verkeer. Zien ze je enkele achterlichtje op tijd? Hou ook extra rekening met vervuiling van het wegdek. De klei van de bietenoogst (september-februari), blad en andere rommel wordt bij regen aanzienlijk gladder. Wel fijn is dat je olievlekken bij een nat wegdek eerder kunt herkennen, in elk geval overdag.
Vermijd die regenboogachtige plekken. Kijk ook uit voor plassen, die veel dieper kunnen zijn dan je denkt.

Olie op het wegdek
Rijden in natte weersomstandigheden
Moto Maestro Motortrainingen
Bron: weertdegekste.nl

Na droogte komt …

Laatste tip? Als het flink gaat regenen na een langere periode van droogte, wees dan dubbel voorzichtig. Oud vuil kan in combinatie met regenwater voor een zeepeffect zorgen, compleet met schuimkoppen. Laat het liefst even een uurtje flink plenzen. Wie weet wordt het droog. En zo niet? Dan is het meeste vuil vast weggespoeld.

Met dank aan bandenspecialisten Frank Switser van AFS Motorparts en Harold  Scholten van Hoco Parts.

Na regen komt uiteindelijk zonneschijn.
Moto Maestro Motortrainingen

Train jezelf naar een hoger niveau

Wil je meer weten over het rijden in natte weersomstandigheden of over een ander interessant onderwerp?
Tijdens onze motortrainingen wordt hier zeer veel aandacht aan besteed.
Kijk gerust eens in ons leuke aanbod!


Terug naar de index