Nieuwsbrieven

Hier vind je onze nieuwsbrieven met handige tips en informatie:


Handige tips bij de aanschaf van een motorfiets.

De dagen worden weer steeds langer en het komende seizoen is weer volop in zicht. Veel mensen denken op dit moment over de aanschaf van een (nieuwe) motorfiets.
Maar wat zijn bij zo’n aanschaf nu belangrijke punten en waar moet je eigenlijk allemaal op letten?
Hier lees je een aantal handige tips:

Nieuw

Koop je een nieuwe motorfiets, dan heb je natuurlijk ook de nieuwste snufjes. Je kiest de kleurstelling en uitvoering die jij wilt en heb je een zeer kleine kans op mogelijke mankementen.

Mocht er toch iets voorvallen, dan heb je gewoon garantie. Alleen ligt daardoor de verkoopprijs een stuk hoger en schrijf je vooral de eerste jaren in waarde behoorlijk wat af.
Ook zul je de motor in moeten rijden voordat je de volledige potentie kunt benutten.

Tweedehands

Ga je voor een tweedehandse motorfiets, dan zijn de kosten gemiddeld gezien een stuk minder. Inrijden hoeft niet meer en de waarde zakt ook minder snel.  Ook heb je de ruimste keuze uit allerlei merken en modellen.

Daartegenover staat dan weer dat je na de aankoop vaak weinig tot geen garantie hebt, er een grotere kans is op mogelijke mankementen en je er maar op moet vertrouwen dat de vorige eigenaar de motorfiets  altijd goed heeft onderhouden.

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat tweedehands motoren per definitie slechter zijn. Sterker nog, is de motorfiets altijd goed onderhouden en met liefde gebruikt dan kun jij er zonder problemen nog vele veilige kilometers mee maken.

budget aanschaf motor
Moto Maestro Motortrainingen

Budget

Denk dus goed na over wat jij wilt en welk budget je daar voor over hebt. Houd ook in je achterhoofd dat niet alleen de aanschaf geld kost. Er komen namelijk nog kosten bij zoals: belasting, verzekering, onderhoud en brandstof.

Daardoor kan die “goedkopere” motor in aanschaf uiteindelijk toch nog duurder uitvallen dan je dacht.
Toch een dingetje om rekening mee te houden.

Welke type motor past bij mij? Moto Maestro Motortrainingen

Wat voor rijder ben jij?

Vraag je eens af: wat ga ik allemaal doen met mijn motorfiets? Rijd je bijvoorbeeld alleen op zondag een klein rondje naar een leuk terras of denk je aan een “wereldreis” van honderden kilometers?

Rijd je alleen, of graag met iemand achterop? Neem je veel bagage mee of juist niet? Zit je nog ontspannen wanneer je wat langere afstanden rijdt? Op wat voor soort wegen wil ik gaan rijden?
Zaken die best van invloed kunnen zijn op jouw juiste keuze.

Het kan ook heel goed zijn dat de mooiste motorfiets niet eens de prettigste is voor jou om mee te rijden.
Maak daarom verschillende proefritten op meerdere merken en modellen.

Rijd het liefst een proefrit van minstens een half uur. Binnen de eerste tien minuten voelt namelijk elke motorfiets fantastisch.
Rijd je wat langer door dan krijg je een veel beter idee of deze motorfiets qua zithouding en rijgedrag juist wel of niet bij jou past.

De bezichtiging

Heb je je oog uiteindelijk op een motor laten vallen, dan wil je deze natuurlijk graag eens van dichterbij bekijken.

Op welke zaken let je dan zoal?
Het begint meestal al bij het (telefonische) gesprek dat je hebt met de verkoper. Dit is de manier om op voorhand al een betere indruk te kunnen krijgen van de motorfiets.

En natuurlijk hoor je dan al gauw zaken zoals hoe geweldig ie rijdt, waarschijnlijk altijd binnen heeft gestaan met de kachel aan en nog net niet van een oud vrouwtje is geweest…
Neem daarom zelf de touwtjes in handen.

Tegenwoordig kun je op het internet haast alles wel vinden. Heel makkelijk dus om eens te googlen of er bekende mankementen zijn met dit merk, type en bouwjaar. Zo ja, kijk dan of er bijvoorbeeld terugroepacties zijn geweest.

De ervaring en beleving van anderen met dit type motorfiets is ook waardevolle informatie. Contact zoeken voor meer info is dan zo gedaan.

Zorg dus dat je al wat huiswerk hebt gedaan zodat je goede gerichte vragen kunt stellen aan de verkoper. Zo kom je beter beslagen ten ijs.

Stel gerichte vragen

  • heeft de verkoper het onderhoudsboekje en is deze juist afgetekend?
  • is de motorfiets weleens gevallen of zijn er andere schades bekend? Wanneer deze is overgespoten in een andere kleur, dan heeft dat vaak een reden.
  • werken alle onderdelen en opties zoals het behoort? Test dit samen met de verkoper!
  • is er binnenkort al onderhoud nodig en zo ja wat dan precies?

Aan de hand van hoe de verkoper op deze vragen reageert kun je al iets afleiden of de motor betrouwbaar is of niet.

Laat je ook niet opjagen door het verhaal dat er nog meerdere mogelijke kopers zijn en je dus snel moet beslissen. Er een extra nachtje over slapen is nooit verkeerd.

En ga je bezichtigen, neem dan bij voorkeur iemand mee die er ook verstand van heeft. Twee paar ogen zien namelijk meer dan een.

Proefrijden

Alle nodige informatie gekregen die je wilt en nog steeds enthousiast? Mooi, dan is het hoog tijd om een leuke proefrit te gaan maken.

Bij een motorzaak meestal geen probleem, particuliere verkopers zijn daar echter niet altijd happig op, dit uit angst voor mogelijke diefstal.

Vraagt de verkoper om een geldbedrag vooraf als borg maak dan een goede afspraak over hoe en wat. Bevestig dit bijvoorbeeld door een berichtje op je telefoon, dan staat dit namelijk ook op “schrift”.

Wat check je zoal bij een proefrit

Tijdens de rit is het slim om bijvoorbeeld de volgende zaken eens onder de loep te nemen:

Koppeling; trek op een veilige plaats eens hard op. Voel je dat de koppeling  “doorslipt” dan kan dat wijzen op versleten koppelingsplaten.
Deze dienen dan te worden vervangen.

Motorblok; een Italiaan klinkt meestal heel wat anders dan een Japanner.
Maar hoor je echt overduidelijk een rammel of rinkel die er niet lijkt te horen dan zit er meestal binnenin toch echt iets niet goed.
Een dergelijke reparatie brengt meestal hoge kosten met zich mee.

Remmen; doen deze het direct of voelt alles wat zompig aan duurt het langer? Dit laatste kan duiden op mogelijke slijtage (blokken, remvloeistof, e.d.)  
Voelt alles wel soepel aan of voel je juist een trilling terwijl je remt?
Dat kan zelfs duiden op een mogelijke kromme schijf.
Niet onbelangrijk dus.

Banden; hoeveel profiel is er nog aanwezig? Is het profiel bijna op dan is de band zelf ook echt bijna op.
Hoe zijn de banden afgesleten? Vierkante banden rijden alles behalve fijn.
Hoe oud zijn de banden? Met de dot-code op de band kun je zien in welk weeknummer/jaartal ze zijn gefabriceerd.

Vering; hoe voelt de motorfiets aan in bochten en bij hobbels en kuilen? Duikt deze overdreven veel bij het remmen? Hoe is de wegligging? Krijg je voor jouw gevoel goede feedback uit het rijwielgedeelte?

Elektronica; kijk of alles het nog steeds goed doet. Dimlicht, groot licht, richtingaanwijzers, maar ook de andere aanwezige opties.

Het is aan te raden om met een multi-meter de boordspanning op verschillende plekken te meten. Dan weet je of de accu nog in goede staat verkeert en of deze goed bij laadt of niet.

Lekkages; stop onderweg even en kijk of er misschien ergens iets lekt. Olie die warm is wordt ook vaak dunner, vandaar dat sommige lekkages pas optreden wanneer de motorfiets op bedrijfstemperatuur is.

Denk ook aan je vorkpoten, de keerringen daarvan mogen namelijk niet nat/lek  zijn. Lekt deze vorkolie op je remmen en/of je banden dan is dat zelfs heel gevaarlijk. Indien nodig, meteen vervangen dus.

Algemeen; je kunt pas spreken van een goede proefrit als je de motorfiets ook echt uit hebt geprobeerd.
Natuurlijk hoef je daar niet meteen voor te gaan racen of iets dergelijks.

Algemene indruk

Rijd eens wat verschillende snelheden en toerentallen, zoek verschillende soorten wegdek op, rijd over een aantal drempels en schakel eens goed door alle versnellingen. Hierdoor krijg je al een goede algemene indruk.

Weet je hierna zeker dat alles klopt en ben je nog steeds helemaal verliefd?
Gefeliciteerd! Dan is dit misschien wel jouw nieuwe droommotor!

Wil je meer weten over een van deze onderwerpen of een van onze leuke trainingen?
Mail ons dan op info@moto-maestro.nl
Wij helpen je graag.

aanschaf nieuwe motorfiets. 
Motorbeurs Utrecht.
Moto Maestro Motortrainingen
bewerkt

Copyright 2020 @ Moto Maestro Motortrainingen.


Een aantal tips voor het rijden tijdens de donkere dagen

De dagen worden steeds donkerder en helaas ook weer een stuk kouder. Veilig motorrijden is jezelf constant aanpassen aan de situatie die je nadert, hoe doe je dit op een veilige manier? Ook dit is een van de vaste onderwerpen die we behandelen tijdens een training.
Hieronder alvast een aantal tips om je verder te helpen:

Zien en gezien worden

In het steeds drukker verkeer wordt het steeds lastiger voor motorrijders om tijdig en veilig op te vallen. Een auto (breder vlak) wordt namelijk sneller waargenomen dan een motorrijder. Helaas een natuurlijke handicap van onze ogen.

Tel daar een toenemende hoeveelheid zicht ontnemend vrachtverkeer bij op en je beseft dat een motorrijder daar best een uitdaging in kan hebben. In het donker is die uitdaging zelfs nog groter.


Rijd dus echt gewoon daar waar je zelf het meeste zicht hebt op een situatie, maar vooral waar je zelf het beste door anderen gezien kan worden. Zorg er ook voor dat je voorganger jou kan zien in zijn/haar spiegels. Worden ze blij van. Kies bewust je positie en neem daar voldoende tijd voor.

Afstand houden

Een advies die door veel mensen gemakkelijk wordt vergeten. Kijk tijdens de ochtendspits eens om je heen, grote kans dat meer dan 80 procent van het verkeer zich hier niet 100 procent bewust mee bezig houdt.


Vaak hoor je: “Het gaat toch al jaren goed? Ik kan toch gemakkelijk remmen?”
Dit is helaas vaak de veroorzaker van (soms ernstige) ongevallen.
De regel dat je minimaal 2 seconden afstand dient te houden is dan ook niet zomaar uit de lucht komen vallen. In België hebben ze begin dit jaar iets leuks bedacht.

Rijdt je voorganger voorbij die boom, lantaarnpaal of bermplank zing dan eens de zin: “Last night a DJ saved my life” van Indeep. Ben je klaar met zingen en rij je zelf dan pas voorbij hetzelfde punt? Mooi, dan heb je zeker 2 tellen te pakken.
En je hebt een leuke manier om je zangkunsten in je helm uit te testen.


Positie op de weg

Na de bovenstaande onderwerpen is het ook verstandig om eens goed het wegdek in de gaten te houden. Die gladde putdeksels of belijning zie je in het donker een stuk minder goed dan overdag. Of wat dacht je van die vervelende reparatiestroken die een wegbeheerder in een bocht gelegd kan hebben.


Wees dus altijd bedacht op wat er kan komen. Je koplamp(en) schijnen maar tot zover. Rijd dus altijd die snelheid waarbij jij nog voldoende tijd hebt om te reageren. Des te groter de kans dat je fijn op je bestemming terecht komt.

Wegmeubilair

Verkeersborden zijn retro-reflecterend, dat wil zeggen dat het licht van je koplamp(en) zo weerkaatst wordt dat je deze dan ook beter kunt zien. Doe hier in het donker dan ook je voordeel mee, want deze borden kun je zo van een grotere afstand al waarnemen.
Zoek die informatie dan ook tijdig op zodat je je goed kunt voorbereiden op situaties.

Juiste motorkleding

Er zijn vele soorten “winterkleding” te koop voor motorrijders. Maar valt deze kleding ook altijd goed op? Gelukkig denken steeds meer fabrikanten hier goed over na. Een zwarte jas in het donker zonder reflectoren verdwijnt namelijk in het zicht van veel mensen. Nu hoef je er geen kermis van te maken, maar alle kleine beetjes helpen mee aan jouw veiligheid.

Wat ook niet vergeten mag worden is het draagcomfort. Natuurlijk kun je 10 lagen kleding aantrekken tegen de kou, maar kun je jezelf nog wel goed bewegen? Een goede bewegingsvrijheid is namelijk ontzettend belangrijk bij het motorrijden. Te weinig vrijheid zal je bochtenwerk namelijk niet ten goede komen. Of zo’n dikke sjaal waardoor je je dode hoek niet meer kunt checken… ook niet handig natuurlijk.


Laat je goed adviseren door een kledingadviseur, maar jij voelt zelf het beste wat wel en wat niet werkt. Vertrouw op dat gevoel bij je keuze. Jij gaat er immers mee rijden.

Banden

In deze koudere donkere dagen is de temperatuur van het wegdek ook een stuk lager. En dat zet dan ook door naar je banden. Veel straatbanden zijn hierop ingespeeld, maar dan nog duurt het langer voordat een motorband de juiste temperatuur bereikt. Als dat überhaupt al lukt…


Daarom is het ook verstandig om je rijgedrag daar alvast op aan te passen. Pak bijvoorbeeld die rotonde niet meteen vol enthousiasme, maar tast het eens rustig af.


Een vloeiende rijstijl is daarom ook heel belangrijk. Voorkom abrupte gas- of remacties en pas je snelheid aan wanneer jouw gevoel dat aangeeft. De grond is namelijk nog kouder als je hier zelf op terecht zou komen.


Het team van Moto Maestro Motortrainingen wenst iedereen veel veilige kilometers en een heel fijn weekend.
Geniet er van!

Wil je meer weten over een van deze onderwerpen of een van onze leuke trainingen, kijk dan op www.moto-maestro.nl
Wij helpen je graag.


Copyright @ Moto Maestro Motortrainingen


Wat kleine tips voor het rijden in de herfst

Rijden in de regen is niet altijd even fijn, maar wel heel leerzaam. Niet alleen gaat het dan om je voertuigbeheersing, maar ook om op de juiste wijze te anticiperen.
Twee belangrijke vaste onderwerpen van onze trainingen.

In deze nieuwsbrief vertellen we er alvast wat over.

Waar wil ik naar toe? Hoe kom ik daar precies? Ligt er vuil op de weg? Heb ik wel voldoende zicht? Heeft die auto van links mij eigenlijk wel gezien? Steekt die voetganger zometeen over?

Voorbeelden van vragen die je je zeker kunt stellen tijdens een rit. Op deze wijze is de kans dat je de mogelijke gevaren herkent veel groter en kun je op een veilige wijze reageren.

Denk daarbij ook eens aan je snelheid en pas deze aan wanneer een situatie daar om vraagt. Zorg je op tijd voor dat extra beetje “ademruimte” voordat je een kruising nadert of een bocht aansnijdt, dan kun je eventuele fouten van andere weggebruikers beter opvangen.

Kleding

En vergeet het belang van goede kleding niet. Een verkleumde rijder verliest immers snel een hoop concentratie. Meerdere dunne lagen kleding werkt vaak beter dan die ene dikke trui.

Wil je een goede regenoutfit, laat je dan zeker adviseren bij een motorkledingwinkel. Niet alleen is de waterdichtheid van belang, maar ook het draagcomfort. Word je belemmerd in je bewegingsvrijheid dan kan dat weer impact hebben op je rijgedrag.
Iets wat vaak word vergeten.

Banden

Ben je zelf goed aangekleed, denk dan ook eens aan je motor. En dan met name aan je banden.
Heb je nog wel voldoende profiel? Voldoende profiel helpt namelijk de waterafvoer en biedt daardoor dus betere grip.

Veel banden worden na verloop van tijd ook wat “vierkanter”. Helaas het gevolg van veel rechtuit stukken rijden zoals bv snelwegen.
Een “vierkante” band beïnvloedt weer het stuurgedrag van je motor.

Heb je de juiste bandenspanning? Een te lage spanning kan er voor zorgen dat je motor juist moeilijker stuurt. Een hoger verbruik komt dan ook al snel om de hoek kijken.
Maar pas op, een veel te hoge bandenspanning is ook niet wenselijk.

Geïnteresseerd in meer?
Kijk dan zeker eens bij onze trainingen.
Er zijn nu nog plaatsen beschikbaar voor 2020!

Ride safe!

Rijden in de herfst. Een nieuwsbrief van Moto Maestro Motortrainingen